وبلاگ شخصی رضا کوهی شوریجه

طبقه بندی موضوعی

ایجاد تقاطع ها خود به گره کوری تبدیل شده است زیرا برای اجرای طرح ها اقدامات و پژوهش های کافی صورت نگرفته است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ۱۱۵ سال پیش وقتی اولین اتومبیل وارد ایران شد موجی از شادی و سرور را دربین مردم برانگیخت، این ماشین که سوخت آن نفت بود و در موقع حرکت دود زیادی می کرد توسط مردم به ماشین دودی یا ارابه دودی تغییر نام داده شد.

 مردم براین باور بودند که این وسیله چهارچرخ می تواند موجب رفاه وآسایش در جامعه شود اما هرگز این تصور را در ذهن خود راه نمی دادند که این وسیله روزی زندگی کردن را برای آنها سخت کند.

با شروع شهرسازی به صورت مدرن در سال۱۳۰۰ رفته رفته واردات ماشین به ایران افزایش یافت و پس از آن نیز یعنی در سال ۱۳۲۶ اولین کارخانه اتومبیل سازی در ایران تولیدات خود را روانه بازار کرد.

امروزه با توجه به گسترش شهرها و افزایش وسایل نقلیه و به منظور کاهش گره های ترافیکی برخی معابر را به تقاطع های همسطح و تقاطع های غیر همسطح تبدیل کرده اند که امری ضروری است.

 

 

مکانیابی تقاطع های غیر همسطح برای یک نقطه بسیار پیچیده و حساس است و بسته به عواملی چون نوع ترافیک، موقعیت تقاطع، وضعیت توپوگرافی، حریم مورد نیاز برای ساخت، مسائل زیست محیطی و مسائل اقتصادی بستگی دارد.

احداث تقاطع در دوران زندیه

احداث تقاطع نیز در شیراز قطعا به دوره زندیه و زیرگذر زند مربوط می‌شود و از آن زمان تاکنون هر جا نقطه کور ترافیکی ایجاد می‌شد، در راستای روان‌سازی تردد و تسهیل عبور و مرور شهروندان، مدیریت شهری، اقدام به احداث روگذر و یا زیرگذر و در بعضی نقاط تقاطع چند سطحی در آن مسیر می‌کرد.

گره کور تقاطع ها

امروزه شهر شیراز را کلانشهر می‌نامند که این نام بر اساس موقعیت جغرافیایی شهر و وجود افراد مختلف است، از این رو مسئولان شهری شیراز برای سهولت تردد شهروندان اقدام به تقاطع های غیرهمسطح در قسمت های مختلف شهر شیراز کرده است اما بعد از گذشت چند سال از افتتاح پروژه ها شهروندان انتظار داشتند که گره ترافیکی در مسیرها بازگردد اما همچنان شاهد ترافیک در مسیرهای شهری هستیم از این رو می توان برداشت کرد که ایجاد تقاطع ها خود به گره کوری تبدیل شده است زیرا برای اجرای طرح ها اقدامات و پژوهش های کافی صورت نگرفته است.

به عنوان مثال در ساعات مختلف روز  اگر از مسیر بلوار ستارخان به سمت میدان مطهری، میدان معلم به سمت بلوار شهید رجایی، میدان مطهری به سمت چهارراه زرگری، خیابان ایمان شمالی حدفاصل میدان معلم به سمت فلکه قصرالدشت، بلوار زند حدفاصل ولیعصر تا میدان نمازی و بلعکس، میدان پل معالی آباد به سمت میرزای شیرازی، بلوار زینبیه حدفاصل تقاطع تا پل کابلی، بلوار سلمان فارسی حدفاصل پل کابلی تا میدان کلبه و غیره عبور کنید با وجود ساخت تقاطع های غیرهمسطح همچنان بار ترافیکی در این مسیرها و مسیرهای مشابه وجود دارد، لذا نیاز است مسئولان شهری برای اجرا یا تکمیل پروژه های ساخته شده و در حال ساخت برنامه های بلندمدت تعیین کنند.

عدم رفع معضل ترافیک در شیراز با توسعه تقاطع ها

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد حل مشکل ترافیک شهر با ساختن تقاطع ها ممکن نیست و باید مهار ترافیک را از طریق کنترل خودرو‌های شخصی و گسترش حمل‌ونقل عمومی پیگیری کرد زیرا خودروها تسلط شهر را به دست گرفته‌اند.

انتهای پیام/م

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">